Lotnisko Rudniki

60-rocznica reaktywacji działalności Aeroklubu Częstochowskiego.

Jak pisał Andrzej Tajchman w historii Aeroklubu – działalność ACz została przerwana w 1953 r, a sprzęt został rozwieziony do innych aeroklubów śląskich, głównie w Katowicach. Przyobiecane lotnisko w Rudnikach/Kościelcu zostało opanowane przez wojsko.

Po politycznej odwilży sprzyjający nam Aeroklub Śląski organizuje latem 1956 r teoretyczne kursy szkolne szybowcowe, spadochronowe i samolotowe na lotnisku Rudniki, z wykorzystaniem samolotu CSS-13. W kursach uczestniczyło ok 40- osób a instruktorami byli Jan Filus, Paweł Piłat i Stanisław Jęczmyk.

Ponieważ na lotnisku cały czas stacjonowało wojsko, 23 września na szybowisku Ossona odbyło się zebranie aktywacyjne lotników i sympatyków lotnictwa częstochowskiego.

Powołano lotniczą komisję historyczną ARPL – sekcja Częstochowa, z 10-cio osobowym zarządem pod przewodnictwem H. Siegi

Listopad 1956 – rozpoczęła działalność społeczna rada Aeroklubu Częstochowskiego na prawach Zarządu pod kierownictwem Sławomira Rozanowa .

16-17.12.1956- nadzwyczajne walne zgromadzenie APRL z udziałem naszych przedstawicieli – Sławomir Rozanow, Tadeusz Pięta, Zbyszko Małek. Lotnictwo sportowe wydziela się z Ligi Przyjaciół Żołnierza i powstaje Aeroklub PRL .

W styczniu 1957r wchodzą częstochowscy lotnicy na teren lotniska w Kościelcu/Rudnikach. Aeroklub otrzymuje jeden pokój na działalność kierownictwa.

26 lutego 1957 na podstawie decyzji d-cy wojsk lotn nr 0426/vii/zt z 16.02.1957 lotnisko Rudniki wraz ze zdewastowaną infrastrukturą – hangarem i portem – zostały przekazane Aeroklubowi.

Rozpoczyna się działalność lotnicza Aeroklubu na lotnisku Rudniki/Kościelec. Jako pierwsza startuje sekcja szybowcowa pod kierunkiem instr. pil. Stanisława Marlińskiego, zaraz po niej sekcja lotnicza pod kierownictwem E.Rydza i L.Antonowicza.

(wg A.Tajchman Diamentowy Jubileusz 1945-2005)

0